Stavba kostela
pravidla:
Kostel musí být výhradně z přírodních materiálů, do půdorysu musí být možné vepsat kruh o průměru zhruba délky PET lahve, ve všech bodech tohoto kruhu musí být výška vnitřku alespoň stejná jako onen průměr. Po dokončení stavby následuje testování kvality. Do objektu je umístěna zapálená svíčka ve skleničce. Vedoucí ji mohou postavit kamkoliv do zmíněné kružnice a mezi testy s ní pohybovat. Pak se postupně lije na kostel z vrchu větší a větší množství vody a čeká se, kdy svíčka zhasne. Množství vody: 1) Víčko od kanystru, 2) Voda v PET lahvi pod etiketu 3) Voda v PET lahvi nad etiketu, 4) Plná PET lahev, 5) Plný kanystr, 6) Plný kyblík.
naše zkušenosti:
Výroba nosítek, lodí atp…
pravidla:
Mají časový limit na vytvoření svého výrobku. Hodnotí se krása a funkčnost (nosnost, doplutí…). S nosítky či loděmi je možné uspořádat závody (na nosítkách nést raději něco než někoho, např. prázdný 5Ol barel, banánovku…).
naše zkušenosti:
Pašeráci
pravidla:
Děti se snaží proběhnout přes cestu/do kruhu. Vedoucí hlídají. Když je dítě chyceno musí se vrátit na start, když proběhne získává bod (pronesený lístek, odvázání jednoho provázku z připoutaného kamaráda, dobrůtka).
Varianta: mohou si vybrat, zda chtějí pronášet lístek za 1 bod => nevadí, když je vedoucí chytí, mohou pokračovat, nebo za 5 bodů => jsou-li chyceni, ztrácí ho a musí se vrátit.
Další varianta: Mají dvě masky na skupinku. Kdo má zrovna na sobě masku nemůže být zachycen vedoucím.
Ještě jiná varianta: Vedoucí nechytají, stačí, když pašeráka uvidí. Komplikuje jim to skutečnost, že nesmí chodit a na hlavě mají krabici s výřezem – vidí jen dopředu. V pravidelných intervalech se otáčí.
naše zkušenosti:
Táborový evergreen. Nezklame, neurazí, po těch letech už ale obvykle ani vyloženě nenadchne.
Ne/jedlé/ovaté ovoce
pravidla:
Děti hledají kartičky na kterých je nakreslené neznámé ovoce (hodně, několik druhů). S každým papírkem musí doběhnout k vedoucímu, ten jim řekne jestli se otrávili (pár minut nemůže hrát), nebo se nestalo nic, nebo získali body. Hezké je mít ke každému druhu ovoce nějákou prupovídku. Můžou být navíc vedoucí, kteří je chytají a posílají zpět pro život. Hraje se v týmech => základ úspěchu je komunikovat, sdělit si navzájem, které ovoce je které.
naše zkušenosti:
Barevná území
pravidla:
Každá skupinka má vlastní území. Každý tým má svoji barvu, na vlastním území jim vedoucí rozmístí papírky jejich barvy. Skupinky se snaží krást papírky ostatních skupinek a zároveň zabránit krádeži vlastních papírků – to mohou udělat plácnutím (jen na vlastním území). Boduje se výrazně více za různobarevné cizí papírky než za více stejných (slouží k zabránění spiknutí více skupinek proti jedné).
naše zkušenosti:
Hledání lístečků
pravidla:
Po lese jsou rozmístěny lístečky. Děti se jich snaží získat co nejvíc. Brání jim v tom vedoucí, kteří je můžou zmrazit, rozmrazit je mohou pouze jiní dva členové téže družinky.
naše zkušenosti:
Schovej a najdi
pravidla:
Část každé skupina schová své tři předměty (míčky, flašky, papírky…) a zakreslí jejich polohu do mapy. Poté se členové zbylých skupin pokusí předměty najít. Pokud nenajdou všechny, dostane druhá část původní družinky mapu a pokusí se předměty najít sama.
Varianta: hledají to co sami schovávali, ve snaze aby to nenašli protivníci to schovají až příliš pečlivě.
naše zkušenosti:
Označování po skupinkách
pravidla:
Každé dítě má jinou fixu. Po lese jsou rozmístěny papírky (s obrázky zvířat, ovoce, nepřátel… Na “ulovení” jednoho papírku se musí sejít určitý počet dětí a udělat na něm značku svou fixou.
Varianta: Tým má omezený počet samolepek své barvy. Týmy se přebíjejí v počtu samolepek na kartičkách v terénu.
naše zkušenosti: